• Alle priser er inklusiv MVA og toll
  • 30 dagers angrerett
  • Sikker betalingmed kort eller Vipps
  • Høy kvalitet til lave priser 
  • Danish
  • Swedish
  • Norwegian
  • Finnish
  • Navigasjon
  • Søk

Nordisk

Det danske selskapet Nordisk har for lengst feiret sitt 100-årsjubileum. Nordisk ble grunnlagt i Svendborg i 1901 under navnet Nordisk Fjer og var det første danske selskapet som utelukkende fokuserte på fjær og dun. Fra å handle med dun og fjær til å utvikle egne produkter som puter, dyner og vatterte tepper, ble Nordisk Fjer en verdensomspennende aktør innen dun- og fjærprodukter.

Når du kjøper produkter fra Nordisk, er du garantert høy kvalitet og flott design. Nedenfor kan du se vårt utvalg av produkter fra Nordisk.

-{{100 - (product.Prices[0].PriceMinWithoutVat / product.Prices[0].FullPriceMinWithoutVat * 100) | number:0}}%
{{product.Title}} {{product.Title}}

Den 20. mars startet H.O. lange Nordisk Fjerfabrik A/S i Svendborg som en fabrikk for bearbeiding og handel med fjær og dun, men etter hvert ble fokuset flyttet til produksjon og salg av dyner, sengetøy og puter. 

40 år senere utviklet og produserte Nordisk Fjer de første soveposene, som fra starten av besto av både dun og syntetiske poser og var basert på kunnskapen fra produksjonen av puter og tepper. Utviklingen av produkter for friluftsliv ble imidlertid raskt et eget utviklingsområde.

I 1967 ble datterselskapet Nordisk Fritid grunnlagt i Malmö, da Nordisk Fjer innså at friluftsmarkedet var i vekst. Dette utviklet seg i 1974 til et av de første dedikerte friluftsvaremerkene i verden - Caravan. Den første Caravan-katalogen besto av soveposer og liggeunderlag samt produktartikler krydret med reisehistorier. 3 år senere kom telt og tilbehør i katalogen, og da katalogen skiftet navn til "Caravan Backpacking", ble ryggsekker lagt til i sortimentet.

På 1980-tallet ble Caravan et stort utendørsmerke med et komplett produktsortiment: Kniver, kokekar, fottøy, kompasser og sykkelvesker ble lagt til i sortimentet, og fokuset var på design, noe som gjorde Caravan til et av de første utendørs motemerkene i verden.

Dessverre går Nordisk Fjer konkurs i 1991 under stor medieoppmerksomhet, men Nordisk Fjer fortsetter med et sterkt fokus på det tyske markedet, og produktene skifter nå navn til Nordisk. 

Nesten 15 år senere, sommeren 2005, kjøper Nordisk det tyske merket Yeti, som oppsto i Øst-Tyskland i 1983.

I Øst-Tyskland fant ikke fjellklatreren Bernd Exner en sovepose som var varm nok til den planlagte vinterklatreturen til Romania. Kona Sabine, som også er fjellklatrer, bestemte seg for å lage den selv. Soveposene ble raskt populære blant venner og andre fjellklatrere, så Sabine og Bernd Exner søkte om en kommersiell lisens i det kommunistiske landet, men fikk avslag. De fortsetter imidlertid å lage soveposer, jakker, vester og hansker, og nå, mer enn 30 år senere, har en av de første kundene, Uwe Wirthwein, fortsatt soveposen og jakken fra 1988 og bruker den på "veldig kalde dager". "Yeti Down Sporting Goods" ble lansert etter Berlinmurens fall i 1989 og ble raskt populært blant fjellklatrere fra Tyskland, Østerrike, Sveits og Italia. Noen år senere utvikles og lanseres også Yetis første dunjakke.

Etter 15 år med felles eierskap og tett samarbeid blir merkevaren Yeti en del av Nordisk i 2020, og Nordisk vil ta Yeti tilbake til røttene: dunutstyr designet for fotturer under ekstreme forhold. Den røde Y-en som har fulgt Yeti i flere tiår, vil fortsette å symbolisere den samme kvaliteten og bærekraften.

Nordisk er opptatt av miljøet og produserer bærekraftige produkter. I 2018 sluttet de seg til FNs bærekraftsmål med fokus på mål 8 (anstendig arbeid og økonomisk vekst) og mål 12 (ansvarlig forbruk og produksjon).
I tillegg til produkter for friluftsliv har Nordisk også fått øynene opp for den økende populariteten til glamping. Hos Nordisk finner du det perfekte teltet for en mer glamorøs tur i det fri.